Platnost účtu byla ukončena, web bude trvale smazán za:

Pokud chcete platnost účtu obnovit, napište nám na podpora@e-konzultant.cz
Pojistěte si auto správně - za havarijní pojištění neplaťte víc než musíte
11. 10. 2021

Pojistěte si auto správně - za havarijní pojištění neplaťte víc než musíte

Určitě i vy znáte někoho, kdo už měl autonehodu. Ať už ji způsobil on nebo někdo jiný. A určitě znáte i někoho, komu vletěla srna nebo dokonce divočák do cesty. Nebo se to možná stalo dokonce i vám.

První situace se řeší na základě povinného ručení, které musí mít ze zákona sjednané každý majitel auta. Druhou situaci jen povinným ručením u pojišťovny nevyřešíte, musíte mít sjednané buď připojištění k povinnému ručení nebo havarijní pojistku.

Povinné ručení je totiž pojištění odpovědnosti za újmu způsobenou provozem vozidla a proto řeší situace, kdy vy způsobíte svým vozem škody na majetku nebo zdraví ostatních. Anebo je způsobí někdo vám. Takže pokud zaviníte nehodu vy, jde finanční krytí z vaší pojistky. Pokud škodu zaviní někdo jiný a způsobí újmu vám, finanční kompenzace jde z pojistky viníka nehody.

Ale pro situace, kdy se srazíte se zvěří nebo havarujete bez účasti dalších osob a škoda je pouze na vašem autě nebo na majetku třetích stran, se vyplatí mít sjednané také havarijní pojištění. To někdy kryje i případné odcizení vozu. Havarijní pojištění se ale vyplatí i pro případy, kdy vás někdo nabourá, od nehody odjede a vy ani policie nedohledáte viníka. Typicky se jedná třeba o “ťukance” na parkovištích obchodních center nebo sídlišť.

Nezapomeňte pravidelně aktualizovat

Stejně jako v případě jiných pojistek je ale potřeba havarijní pojištění aktualizovat. V případě pojištění nemovitostí může dojít k tzv. podpojištění, v případě automobilu zase k situaci, kdy platíte zbytečně moc. Výše pojistného se mimo jiné odvíjí totiž i od ceny automobilu. Jenže narozdíl od nemovitostí ceny automobilů obvykle časem klesají.

U nových aut tak může být hodnota vozu už po třech letech od jeho výroby až o desítky procent nižší. Když nebudete pojištění aktualizovat, budete platit částku odpovídající hodnotě nového auta. Navíc vám pojišťovna v případě škody na vozidle proplatí částku odpovídající aktuální hodnotě vozu a ne částku, na kterou jste si nové auto před několika lety pojistili.

Proto svoji havarijní pojistku aktualizujte nejprve po jednom roce, v dalších letech pak přibližně každé dva roky. Nebo využijte druh pojištění, které se nazývá GAP (Guaranteed Asset Protection = Garantovaná ochrana majetku). To se původně vztahovalo k leasingu, dnes ho však můžete využít jako připojištění k havarijnímu pojištění. Pojištění GAP vám zajistí, že z hlediska pojištění zůstane cena vašeho automobilu stejná až po dobu tří let.

Havarijní pojištění vybírejte podle rozsahu krytí i spoluúčasti

Povinné ručení má zákonem stanovenou dolní hranici limitu krytí v případě pojistné události, tím je 35 milionů korun. U něj pak platí, že čím vyšší limit je, tím je pro majitele vozu pojištění výhodnější.

U havarijního pojištění se volí rozsah krytí a také druh spoluúčasti. Pak už záleží na tom, zda chcete pojistit jen na havárii nebo i na živelní události, odcizení, vandalismus, případně všechno dohromady. Pokud chcete nižší spoluúčast, počítejte s vyšší částkou pojistného. Spoluúčast se pohybuje od nuly do dvaceti procent a stanoví, do jaké výše se budete muset spolupodílet na financování pojistné události.

Závěrem vám proto chci popřát hodně kilometrů bez nehod a taky, abyste tohle vše řešili jen v rámci sjednání nebo aktualizace pojištění a ne v rámci skutečného plnění pojistných událostí. A pokud potřebujete právě se sjednáním nebo aktualizací pojištění pomoci, ozvěte se mi přes stránku s kontaktními údaji.

Josef Kupilík
Autor: Josef Kupilík

Psal se červen roku 2014 a sjednal jsem si svoje první životní pojištění. Tou dobou jsem ještě netušil, jak mi to změní život a pohled na svět.

Jako většina nechápaje význam životního pojištění jsem proto o dva měsíce později tento produkt zrušil. Pracovnice pojišťovny mi vysvětlila, že kdyby se mi v příštích sedmi dnech něco stalo, bude  pojišťovna ještě vyplácet peníze za úraz.

Co čert nechtěl, o čtrnáct dní později jsem s kamarádem nakládal na přívěs balíky slámy a velmi jsme spěchali. Při manipulaci s balíkem, který měl asi 200 kg, jsem jím byl sražen z přívěsu. Jediný kámen mohl způsobit že jsem mohl být od krku dolů ochrnutý. Naštěstí bylo následkem jen vybočení ploténky v krční páteři. O dva roky později podobný úraz pro mě znamenal 3 měsíce na lůžku.

Později jsem dostal nabídku k práci v pojišťovně na částečný úvazek. Kolega mne přesvědčil, že bych měl mít životní pojištění, když už toto pojištění sjednávám pro druhé. To mne zachránilo před finančním bankrotem.

Měl jsem nárok na výplatu nemocenské, jenomže v agentuře, pod kterou jsem pracoval, mi řekli, že peníze dostanu až po úplném doléčení. V té chvíli jsem velmi rychle pochopil, že to, co se stalo mně, se může stát i mým klientům.

Tak jsem zjistil, co chci dělat a plně se tomu věnuji.